اهمیت موزیک اصلاح ی در پزشکی

در مطالب قبل در رابطه با موزیک و تاثیرات آن بر روی آدم و همین طور مصرف از موسیقی در پزشکی حرف کردیم. در این مطلب قصد داریم برای شما به طور کامل موسیقی اصلاح ی اهمیت آن در پزشکی همچنین مسائل استفاده از آن را شرح دهیم.



دانلود موزیک جدید


موزیک اصلاح ی چیست؟

اصوات موسیقی به علت برخورداری از بار هیجانی و عاطفی تاثیرات عمیقی بر روحیات شخصیت و پرورش عواطف آدم ی می گذارند و در تعدادی از شاخه های طب جایگزین مانند طب سوزنی هومئوپاتی و آیورودا نقش عمده ای در اصلاح دارند.امروزه به علت نگرش علمی روش مند به موسیقی در اصلاح امراض موزیک اصلاح ی به عنوان رشته ای مستقل مورد توجه قرار گرفته در حکم روشی مکمل برای اصلاح های رایج پزشکی تعریف شده است که منظور از آن مصرف تجویز شده از تحریکات موسیقایی یا کار های آن برای کاهش ناتوانی و بیماری و تغییر اکنون ت ناسازگار از طریق توانبخشی توقف و اصلاح علائم بیماری است که زیر نظر پرسنل آموزش دیده صورت می گیرد. در این رشته موسیقی به عنوان وسائل موسیقی اصلاح گر به عنوان شخص کارشناس در برخی از بیماری ها شرایطی را (با توجه به شدت آن بیماری ) ایجاد می کنند که می تواند بیمار را در یک روند مثبت صعودی درجهت کاهش اضطراب ها ارتقا سلامت قرار دهد این شرایط ممکن است متناسب با جنس و سن بیمار شدت بیماری در امراض مختلف مفرق باشد.در مورد کارکرد آهنگ در پزشکی پژوهش های گوناگون و معتبری صورت گرفته است که تعدادی از آن ها بر روی علائمی چون ضربان قلب، فشارخون، دردهای گوناگون، تنفس، واکنش های پوستی، هورمونهای آدرنالین، پرولاکتین، کورتیزول، امواج مغزی، کتکولامین ها، استروئیدها، الکترومیوگراف، عوارض جانبی داروها، مدت مصرف از داروها و مدت بستری بودن و بسیاری مسائل دیگر متمرکز بوده است.

به طور کلی اهداف اصلاح ی این پژوهش های موسیقایی را می توان در هشت محور عمده خلاصه کرد :

۱. پیشگیری ، راهنمای و یادگیری

۲. کاهش دردهای گوناگون پزشکی و دندان پزشکی

۳. کاهش تنش ها استرس های ناشی از جراحی صدمات و مریضی ها

۴. توان بخشی بعد از جراحی آسیب ها تصادفات

۵. کاهش خستگی حاصل از تنوس های عضلانی (گرفتگی های عضلانی ) کارکرد ماهیچه

۶. کاهش عوارض جانبی دارو ها

۷. کاهش مدت مصرف از دارو ها

۸. کاهش طول مدت اصلاح و بستری بودن

علاوه بر تاثیرات اصلاح ی یادشده موسیقی می تواند برای ارتقا گاهی از فاکتورهای رفتاری در افراد سالم تاثیر گذار واقع شود.مثلاٌ در صنعت از دوش موسیقی برای افزایش بازده تولید آرامش روحی کارکنان استفاده می شود. تاثیرات انواع موسیقی بر فرایندهای حافظه یادگیری، دقت، ادراکات حسی، سیستم عصاب حرکتی و … نمونه هایی از این مقوله اند. پژوهش های انجام شده در مورد حس آمیزی رابطه متقابل تاثیرات روحی برخی از نت ها و گامهای موسیقی را با رنگهای مختلف آشکار می سازد. مثلاٌ روان پزشکان رنگ قرمز را به گام دوماژور رنگ سبز مایل به آبی را به گام لاماژور نسبت داده اند.

آهنگ در زمینه شناخت و کمک به رفع مشکلات رفتاری کاربرد زیادی دارد و این تغییرات رفتاری خاصه در سن رشد و کودکی حائز ارزش است. علت این تاثیر گذاری این است که هنر به طور کلی و در این جا موسیقی با تذکر به بار عاطفی آن به عنوان نوعی وسیله تخلیه روانی به کار برده می شود و کودکانی که دچار تنش و فشار روانی هستند با برون فکنی فشارها و هیجانات از طریق آهنگ ، به میزان مطلوب هیجان و آرامش دست می یابند. به استثنای مسائل ی که مشکل کودک ریشه جسمی یا ارگانیک (اندامی) دارد تاثیر آهنگ در رفتار کودک در مقایسه بابقیه شیوه های دیگر از عبارت دارو اصلاح ی خوب تر بوده و بیش از هرروش دیگری در تعدیل رفتارهای کودک تاثیر گذار است چنانچه چه در مورد نقصهای ارگانیک هم نقش موسیقی را نباید از نظر دور داشت.با اهمیت ترین ویژگی ازتباطی موسیقی جنبه غیر کلامی آن است که می تواند در اصلاح ارزش مهم داشته باشد. آهنگ واسطه ارزشمند ی برای ایجاد رابطه مجدد با واقعیت در مورد افرادی است که از واقعیت و اجتماع بریده اند(بیماران اسکیزوفرنی). موزیک ، نوعی محرک احساس ی قوی و تجربه ای چند حسی است : تحریک شنوایی از طریق اصواتی که شنیده می شوند تحریک لمسی از طریق ارتعاشاتی که قابل حس هستند نیز تحریک بینایی بوسیله اجرای زنده آن. مثلاٌ کسب موفق یت در کار های موسیقایی می تواند حس اهمیت فردی را تقویت کند. به علاوه موزیک به عنوان انتقال دهنده اطلاعات انتقال دهنده تقویت کننده ها و زمینه ای برای یادگیری انعکاس مهارتها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مهارت های ضروری

تحلیل علمی هر پدیده در جهان منوط به معرفت اجزا عناصر تشکیل دهنده نسبتهای ضروری عادی در بین آنها و نیز ارزیابی طرز قرار گرفتن هر یک از اجزا و نسبت روابط و وظایف آنها با یکدیگر است . در مبحث موسیقی اصلاح ی که دو جنبه موسیقایی پزشکی درآن بیان است داشتن اطلاعاتی کامل برای درک دریافت موسیقی روان شناسی موسیقی ، نظریه آهنگ ، تاریخ موسیقی همچنین معرفت دقیق جوانب مختلف جسمی روانی آدم از دیدگاه علوم فیزیولوژی (کارکرد صحیح اجزای بدن) و پاتولوژی (آسیب شناسی) برای «موسیقی اصلاح گر » الزامی است. علاقه و اشتیاق یه کار و پذیرش مسئولیت پیشرفته از تعهد نسبت به این رشته احرتام ره حقوق اصلاح جویان داشتن روحیه تحقیق از خصوصیات ی با اهمیت یک «موزیک اصلاح گر» است. پس او باید مهارت های تکنیکی تفسیری پیشرفته را میزان افل در یک وسیله اجرای موسیقی بداند و در توسعه و گسترش روابط بین افراد از طریق کار های موسیقایی مهارت کامل داشته باشد. از طرفی چون ریشه پایه تمام بحثهای روان شناسی به نوعی به مغز و اعصاب مربوط می شود با توجه به این که فرایند درک آهنگ در مغز آدم صورت می گیرد ضرورت بحث عصب شناختی پیرامون موزیک آشکارتر می شود . موزیک می تواند از طریق ایجاد تحریکاتی در سری های مختلف سیسـتم عصبی به طور وسیع ی بر بسیاری از اعضا اعضا های آدم از نظر ادراکات حسی و کارکردهای عملی تاثیر گذار واقع شود و باعث پویش جسم روان آدم در حالت سلامت ی بیماری گردد.

تکنیک ها و روشهای موسیقی اصلاح ی

شنیدن موسیقی به طور غیر فعال / در اینآموزش بیش تر بیماران موسیقی دلخواه و گزینش ی را می شنوند در مسائل ی می توانند از هدفون استفاده کنند و مجوز دارند ولوم ضبط را کنترل نوار را دستکاری کنند. کاهش درد اضطراب اضطراب ناشی از بیماری استفاده کمتر از داروهای بی حسی یا کاهش عواض جانبی داروها و در نهایت کوتاه کردن مدت استفاده از دارو بستری شدن از هدفهای عمده اصلاح ی در اینروش است. انتخاب موزیک مورد علاقه بیمار بر طبق تجربیات، روحیات، منش خلق و خوی وی اکثرا ٌ ٌ با برانگیخته شدن خاطراتی همراه خواهد بود که قبلاٌ تجربه شده تهییج این خاطرات خود سبب تحریکاتی هیجانی در سطح سیسـتم های خود آگاه ناخود آگاه عصبی و مغزی می شود پی آمدهای مختلف ی را بر جای خواهد گذاشت که باید توسط کارشناس این رشته یعنی «موسیقی اصلاح گر» تا رسیدن به هدف نهایی پیگیری کنترل شود تداوم داشته باشد.

۲. همکاری فعال در کار های موسیقایی :

در این نحوه بیماران برای همموسیقی ی های عضلانی و تنفسی به انجام تست ات مناسب ریتمیک می پردازند و از موسیقی برای حرکات بدنی، خواندن نواختن استفاده می کنند. مثلاٌ سازهای بادی برای افزایش گنجایش ششها مورد استفاده قرار می گیرند. در اینراهنمای از ریتم و سبک موزیک مناسب با نیازهای بیماران استفاده می شود. به عنوان مثال موزیک محرک مانند دیسکو برای حرکات قوی و موزیک آرام مانند والس برای انجام حرکات روان و سیال به کار می روند در مسائل دیگر به تست تمرکز بر روی عناصر اجزای آهنگ از طریق شنیدن پیشنهاد شده است. هدفهای عمده اصلاح ی که از اینراهنمای حاصل شده عبارتند از : کاهش درد همراه با حرکات ریتمیک، افزایش توانایی های حرکتی، ارتقا قدرت و مدت حرکت در نارسایی های عضلانی، ارتقا گنجایش تنفسی نمونه های زیاد دیگر

۳. موسیقی مشاوره :

در اینروش از موزیک برای بحث و گفت و گو یاد آوری خاطرات بیماران به منظور ارتقا مکالمه مثبت و رابطه نزدیک با یکدیگر مصرف شده است. ترغیب بیشتر بیماران به شروع گفت گو و بحثهای موسیقایی سخن گفتن پیرامون هر چیزی جز بیماری بر تحمل سازگاری بیماران با شرایط بیمارستانی می افزاید. هدف عمده اینروش کاهش اضطراب ها، استرس ها، ترسهای ناشی از بیماری جراحی و افزایش ارتباطات بین فردی ایجاد آرامش و امیدواری در بیماران است.

۴. موسیقی افزایش :

در اینروش عمدتاٌ از موسیقی به عنوان محرکی تقویت کننده مصرف می شود و با آن افراد مختلف به ویژه ٌ کودکان را به انجام آزمایش ات موزیکال ترغیب می کنند که تقویت رفتارهای ویِژگزینشه خودیاری و یادگیری می انجامد. هدف عمده اینشیوه ارتقا یادگیری و توان بخشی بیماران پیشگیری از واپس روهای رشدی است.

۵. موسیقی و محرک :

در اینروش آهنگ برای تقویت حواس بینایی، لامسه شنوایی به کار می رود و معمولا ٌ با کار های خوشایندی همراه می شود تحریکهای شنوایی و لامسه را فراهم می کند. در مسائل ی نیز در اینآموزش از نمایش برای هدایت عکس تخیل بیماران مصرف شده است. اینشیوه ضمن داشتن کارایی در اصلاح بیمارانی که دچار نقیصه های حسی و حرکتی می باشند تاثیر بارزی در کاهش افسردگی اضطراب معلولین دارد.

۶. موسیقی و بازخورد زیستی :

در اینروش از موزیک برای تقویت پاسخهای فیزیولوژیک مصرف می کنند و موزیک را بازخوردهای زیستی بیماران همراه می نمایند پاسخهای مطلوب را در آنان افزایش می دهند و به این ترتیب از ناراحتی های فیزیولوژیک می کاهند. برای مثال موسیقی را همراه با تنفس ریتمیک عمیق یا حرکات سیبک سازه در کاهش فشار خون، تنش های عضلانی، تشنجهای صرعی دردهای میگرنی به کار گرفته اند.

۷. آهنگ کار های گروهی :

در اینروش بیماران در کار های گروهی موسیقایی مانند شنیدن، خواندن و نواختن شرکت می کنند رابطه مثبت بین افراد حس اصلاح ی افزایش می یابد و متقابلاٌ احساس ناشی از دیدها و مریضی های مانند افسردگی اضطراب کاهش پیدا می کند. شرکت در کنسرتهای موسیقی درخواست آهنگ اهای مورد علاقه اجرای موسیقی فی البداهه به طور گروهی همین طور بحث های گروهی در مورد آهنگ و اثر مثبت این کار ها از عبارت مسائل ی است که گزارش شده است